Veilige Omgeving

Veilige sportomgeving MHCO

MHC Ommen wil een veilige omgeving bieden voor alle leden van de vereniging, waar een ieder met plezier bezig kan zijn met hun favoriete sport: hockey. Mochten er zich situaties of incidenten voordoen waar jij je als lid niet prettig bij voelt, dan is het advies allereerst om degene zelf aan te spreken op zijn of haar gedrag. Uiteraard kun je ook een coach, team manager, trainer en/of een ouder erbij betrekken of kun je naar een bestuurslid toe gaan. Maar er zijn situaties denkbaar dat je liever iemand spreekt die helemaal onafhankelijk is, die jouw gevoel of situatie bij een bepaalde omstandigheid te allen tijde voorop zal stellen. Hiervoor is er binnen de vereniging een vertrouwenscontactpersoon aangesteld.

Voor wie is de vertrouwenscontactpersoon?

Iedereen (jeugdleden, ouders, begeleiders, coaches, trainers, seniorleden, commissieleden) kan bij deze vertrouwenscontactpersoon terecht. Een vertrouwenscontactpersoon is het aanspreekpunt bij kwesties als (seksuele) intimidatie, grensoverschrijdend gedrag, racisme, pesten, agressie of geweld. Je kunt de vertrouwenscontactpersoon ook aanspreken als je het gevoel hebt dat je er door je huidskleur, geloof of seksuele voorkeur niet bij hoort. De taak van een vertrouwenscontactpersoon is om een luisterend oor te bieden en advies te geven. In onderling overleg kan de vertrouwenscontactpersoon de vraag of het probleem bij de betreffende persoon, functionaris, commissie of het bestuur aankaarten. De vertrouwenscontactpersoon weet welke weg je moet bewandelen om, mocht dat aan de orde zijn, een officiële klacht in te dienen. De vertrouwenscontactpersoon adviseert het bestuur om preventieve maatregelen te nemen zodat we op een prettige en respectvolle manier met elkaar (blijven) omgaan binnen de club.

Vertrouwelijk

De gesprekken die er tussen jou en de vertrouwenscontactpersoon plaatsvinden, zijn vertrouwelijk dat wil zeggen dat niemand daarvan op de hoogte wordt gesteld zonder dat jij dat weet. Soms is het nodig om ook andere personen bij een vraag of probleem te betrekken, maar dit zal niet zonder overleg gebeuren.

De activiteiten van de vertrouwenspersoon vallen onder de verantwoording van het bestuur van MHC Ommen. De vertrouwenscontactpersoon rapporteert geanonimiseerd aan het bestuur of er meldingen zijn geweest, van welke aard deze meldingen waren en hoe de voortgang en afsluiting hebben plaatsgevonden. Het bestuur van MHC Ommen zal in voorkomende gevallen al het mogelijke doen om de gemelde kwesties correct af te handelen.

Hoe bereik je de vertrouwenscontactpersoon van MHC Ommen?
De vertrouwenscontactpersoon bij MHC Ommen is Erik Blomsma.

Je kunt hem bereiken via e-mail: vertrouwenspersoon@mhcommen.nl

Meer informatie over gedragsregels in de sport is te vinden op de website van de KNHB via deze LINK.

Tuchtcommissie

De Tuchtcommissie van MHC Ommen zet zich in voor veiligheid en sportiviteit op de vereniging. De tuchtcommissie adviseert het bestuur over situaties waarbij leden van MHC Ommen individueel of als groep hebben gehandeld in strijd met de statuten en/of reglementen van de vereniging en/of de KNHB.

Dit kan bijvoorbeeld zijn als:

a. een lid door een scheidsrechter in een wedstrijd definitief uit het veld is gestuurd;

b. een lid in één seizoen drie, vijf, of meer keren tijdelijk uit het veld is gestuurd;

c. een lid wangedrag vertoont op het terrein van de vereniging;

d. het bestuur redenen heeft aan te nemen dat het lid/de groepering van leden in strijd heeft/hebben gehandeld met de statuten en/of reglementen van de vereniging en/of de Koninklijke Nederlandse Hockey Bond.

De tuchtcommissie krijgt zaken doorgestuurd van het bestuur, bijvoorbeeld naar aanleiding van klachten van andere clubs, notities van wangedrag van de KNHB of meldingen over (frequente) rode kaarten binnen één team of bij een individuele speler. Daarnaast kan iedereen een klacht indienen bij de Tuchtcommissie, wanneer bovenstaande situaties zich voordoen. Indien nodig gaat de Tuchtcommissie met betrokken spelers of coaches in gesprek. De Tuchtcommissie kan, als dat vereist is, sancties opleggen, waarvoor de regels vanuit de KNHB de basis vormen.

Voor meer informatie zie het tuchtreglement van MHC Ommen.

Tuchtcommissie van MHC Ommen bestaat uit: Bert Schoo, Richard Smits en Ilse Meilink.

Neem contact op met de Tuchtcommissie via e-mail: tucht@mhcommen.nl

Tot slot

Duidelijkheid over regels en afspraken komt het sportplezier en de veiligheid van alle leden en bezoekers ten goede.

Bij MHC Ommen:

- Gaan we op een respectvolle manier met elkaar om, de club staat voor sportieve gezelligheid. Publiek langs de lijn is van harte welkom. Ouders, begeleiders en trainer/coaches hebben een voorbeeldfunctie voor de jeugd. Dat houdt in dat er geen commentaar wordt geleverd op spelers of scheidsrechters. Aanmoedigen mag natuurlijk altijd, houd het positief!

- Weten we dat hockey een teamsport is waarbij alle teamleden even belangrijk zijn. Onderdeel van een team zijn betekent ook: je best doen en elkaar helpen op trainingen en wedstrijden

- Helpt iedereen mee om het clubhuis, kleedkamers en de velden schoon en netjes te houden

- Voeren we de discussie, als er een probleem of meningsverschil is, niet via Whatsapp of sociale media maar gaan we samen het gesprek aan om tot een voor iedereen acceptabele oplossing te komen

- Maken we samen een sportieve club van MHC Ommen!